Een aanrijding wat te doen?

Een aanrijding met schade, wat nu?
Je hebt een aanrijding gehad, wie is er schuldig?
Wat te doen bij een eenzijdig ongeval waarbij je de schade zelf hebt veroorzaakt?
Hoe ben je verzekerd?
Waarom een FOCWA schadeherstelbedrijf?
Om wat voor soort schade gaat het?
Een aanrijding met schade, wat nu?

We spreken van een aanrijding of tweezijdig ongeval wanneer er meerdere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Dit kan een andere automobilist zijn, maar ook een fietser of voetganger. Wat moet je doen bij een aanrijding?

Blijf kalm en beleefd
Kijk eerst of alle betrokkenen ongedeerd zijn. Maak contact met de tegenpartij, informeer hoe het met hem of haar gaat en stel jezelf voor. Bij blikschade zonder persoonlijk letsel is het niet nodig de politie te bellen. Wanneer er gewonden zijn, bel dan direct 112.

Verzamel bewijs
Maak foto’s van de situatie en de schade en verplaats dan de auto’s naar een veilige plek. Laat de auto’s niet onnodig op de rijbaan staan en breng jezelf en anderen in veiligheid door aan de kant te gaan staan. Wanneer er gewonden zijn, volg dan de aanwijzingen van centralist van 112.

Getuigen.
Kijk of er getuigen zijn en vraag hun naam en telefoonnummer. Ook andere inzittenden zijn belangrijke getuigen.

Schadeformulier
Vul samen met de tegenpartij de voorkant van één Europees schadeformulier zo volledig mogelijk in. Controleer of jullie het formulier beiden ondertekend hebben, voordat je afscheid van elkaar neemt.

Meld de schade bij van Poppel Autoschade
Wanneer je autoschade hebt, is het belangrijk dit zo snel mogelijk te melden bij ons.

Auto laten wegslepen.
Kun je niet verder rijden en moet je auto, of die van de tegenpartij, weggesleept worden? Laat het ons weten via 0497-620088 en wij zorgen voor een sleepdienst of komen met eigen materiaal.

Je hebt een aanrijding gehad, wie is er schuldig?

Bij een aanrijding is de schuldvraag van groot belang. De schuldige moet immers de kosten van de veroorzaakte schade betalen. Welke partij schuldig is aan een aanrijding wordt in alle gevallen door de verzekering bepaald. Dit doen zij op basis van het schadeformulier en het aangeleverde bewijsmateriaal. Erken dus nooit op voorhand aansprakelijkheid: laat dit aan de verzekeraar over.

Zorg er voor dat je zoveel mogelijk bewijs verzamelt: maak foto’s van de verkeerssituatie en de schade zelf en noteer de contactgegevens van mogelijke getuigen.

Wat te doen bij een eenzijdig ongeval waarbij je de schade zelf hebt veroorzaakt?

Ben je tegen lantaarnpaal of boom gereden zonder dat er andere weggebruikers bij betrokken zijn? Dan spreek je van een eenzijdig ongeval. Wat moet je doen?

Het schadeformulier – ook bij eenzijdige ongevallen
Ook wanneer er geen andere weggebruikers bij een aanrijding betrokken zijn, is het belangrijk om het schadeformulier zo volledig mogelijk in te vullen. Verzamel bewijs, maak foto’s van de situatie en de schade aan de auto. Zijn er getuigen? Noteer  naam en telefoonnummers. Uiteraard hoef je de gegevens van de tegenpartij niet in te vullen op het schadeformulier.

Meld de schade bij het autoschade herstelbedrijf.
Wanneer je autoschade hebt, is het belangrijk dit altijd zo snel mogelijk te melden bij ons. Heb je een leaseauto? Neem dan contact op met je leasemaatschappij.
Soms kan een aanrijding een letsel veroorzaken dat pas later aan het licht komt. Heb je de volgende dag of de dagen erna ineens klachten? Aarzel dan niet en neem contact op met je huisarts.

Schade wel of niet claimen bij de verzekering?
Bij sommige kleine schades kan het voordeliger zijn om dit niet te melden bij je verzekeraar. Je betaalt dan de kosten voor het herstel van je auto rechtstreeks aan de schadehersteller. Dit kan uiteindelijk goedkoper zijn, omdat het geen gevolgen heeft voor je premie of schadevrije jaren. Dit geldt overigens alleen als je Allrisk en WA+ verzekerd bent. Meer weten? Neem contact op met je verzekeraar of rijd even bij ons langs voor een persoonlijk advies.

Hoe ben je verzekerd?

Bij het afsluiten van een autoverzekering zijn er drie soorten dekkingen die je kunt kiezen: WA, WA+ of Allrisk. Heb je autoschade, dan is het van belang om te weten hoe je verzekerd bent. De dekking bepaalt namelijk in hoeverre je verzekerd bent en ook in welke gevallen je recht hebt op een schadevergoeding. Een WA verzekering (altijd verplicht) vergoedt bijvoorbeeld alleen schade die jij met je auto veroorzaakt bij een ander. Heb je een Allrisk verzekering, dan worden alle schades vergoed, ook als je de schade aan je eigen auto zelf hebt veroorzaakt.

Let op: vrije reparatiekeuze!

Wat veel mensen niet weten, is dat je autoverzekering invloed kan hebben op het bedrag van de schadevergoeding per schadebedrijf. Heb je een autoverzekering afgesloten zonder vrije reparatiekeuze, dan wordt de schade van je auto alleen volledig vergoed wanneer je deze laat repareren bij een schadebedrijf waarmee jouw verzekering een contract heeft. Bij een schadeherstelbedrijf als van Poppel is dat nooit een probleem. Het eigen risico wordt vaak geheel vergoed of gereduceerd tot een minimum.

Waarom een FOCWA schadeherstelbedrijf?

Wanneer je autoschade hebt, wil je dit zo snel, goed en veilig mogelijk laten herstellen. FOCWA-schadeherstellers zoals van Poppel zijn expert op het gebied van autoschade én zijn bekwaam in de modernste schadehersteltechnieken. Zo zijn alle FOCWA-bedrijven gecertificeerd volgens de FOCWA Standaard. Dat betekent simpelweg dat zij aan de allerhoogste kwaliteitsnormen in de schadeherstelbranche voldoen.

Naast gegarandeerd veilig en kwalitatief hoogwaardig schadeherstel, bieden FOCWA-bedrijven bovendien passend vervangend vervoer, nemen zij de schadeafhandeling met de verzekeraar volledig voor hun rekening en bieden zij vier jaar garantie op werkzaamheden. Binnen no-time ga jij dus weer veilig de weg op.

“Maak je geen zorgen om schade. Jouw schade is onze zorg. Wij regelen het voor je.”

Om wat voor soort schade gaat het?

Een deuk in de voorbumper van een auto vraagt logischerwijs om een andere herstelmethode dan bijvoorbeeld een kras op het autoportier.

Er bestaan meerdere schadehersteltechnieken voor autoschades. Zo is uitdeuken zonder spuiten een vorm van schadeherstel waarbij niet geplamuurd of gespoten hoeft te worden. Kleine deukjes, waarbij geen lakschade aanwezig is, kunnen met deze techniek eenvoudig en snel hersteld worden. Wanneer er ook sprake is van lakschade, biedt spotrepair de oplossing. Bij spotrepair hoeft alleen het schadeoppervlak gespoten te worden.

Waarom is dit belangrijk om te weten?
Met deze moderne schadehersteltechnieken kunnen wij bij van Poppel autoschade (kleine) deuken en krassen effectief, maar bovenal sneller herstellen. Zo hoef jij je auto minder lang te missen en belangrijker nog: het is een stuk goedkoper.

*Soms is lastig te beoordelen met welk type schade je te maken hebt. Benieuwd naar de kosten en wil je weten of jouw deuk of kras hersteld kan worden met uitdeuken zonder spuiten of spotrepair? Stuur dan een foto van jouw schade naar ons e-mailadres.

Wat zijn de meest voorkomende schades?

  • Deukschade of blikschade – een brede term voor verschillende types van schade. Parkeerschade, bumperschade en velgschade vallen hier bijvoorbeeld onder. Lees meer over deukschade.
  • Ruitschade – In de meeste gevallen wordt ruitschade veroorzaakt door steenslag. Lees meer over ruitschade.
  • Braakschade – Iemand heeft geprobeerd in te breken in je auto waardoor er schade is ontstaan. Lees meer over braakschade.
  • Storm- en hagelschade – Door onstuimig weer is er een zware tak op je auto beland. Lees meer over storm- en hagelschade.
  • Lakschade – Krassen in de lak van je auto? Lees meer over lakschade.

Wat voor schade je ook hebt, bij van Poppel autoschade kan je altijd vertrouwen op kwaliteit, veiligheid en vakmanschap. Met kennis, toewijding en oog voor detail herstelt de FOCWA-vakman jouw auto met de grootst mogelijke zorg. Zo kan jij in no-time weer veilig en deukvrij de weg op. Met een auto zo goed als nieuw. Én met 4 jaar garantie.

Het zit onze vakmannen nou eenmaal in het bloed.

Autoruitschade

Wat kost het om ruitschade te laten herstellen?
Hoe betaal ik nadat het ruitherstel heeft plaatsgevonden?
Wanneer moet/mag een voorruit vervangen worden?
Plaatsen jullie originele ruiten?
Wat is de gemiddelde levertijd van ruiten?
Krijg ik garantie op de uitgevoerde herstelwerkzaamheden?
Hoe lang duurt een reparatie of vervanging?
Kunnen jullie extra ruitfunctionaliteiten (regensensor, camerasystemen etc.) terugplaatsen?
Kan ik bij GlasGarage Resuel vervangend vervoer krijgen?
Moet ik zelf aanwezig zijn wanneer de ruit op locatie wordt hersteld?
Welke papieren moet ik meenemen naar de afspraak?
Wat kost het om ruitschade te laten herstellen?

De kosten van ruitschadeherstel hangen af van verschillende factoren. Allereerst is het van belang om te weten of en hoe u verzekerd bent voor ruitschade. Daarnaast hangt het af van het soort ruitschade en welke ruit hersteld dient te worden. In onderstaand overzicht staan de meest voorkomende voorwaarden op een rijtje:

WA verzekerd WA beperkt casco WA volledig casco
Ruitschadeherstel wordt niet vergoed, de kosten zijn voor uw eigen rekening. Informeer bij één van onze vestigingen voor een prijsopgave. Een ruitreparatie is in  veel gevallen gratis, voor een ruitvervanging betaalt u meestal een eigen risico van een vooraf vastgesteld bedrag. Een ruitreparatie is in veel  gevallen gratis, meestal is een ruitvervanging gratis.
Hoe betaal ik nadat het ruitherstel heeft plaatsgevonden?

Als je verzekerd bent voor ruitschade, handelen wij alles af met jouw verzekeringsmaatschappij. Als je alleen WA verzekerd bent of een eigen risico moet betalen, dan ontvang je een factuur die je bij ons dient af te rekenen.

Wanneer moet/mag een voorruit vervangen worden?

GlasGarage Reusel repareert wanneer het kan en vervangt als het moet. Een vuistregel is dat wanneer de schade van een ster of barstje kleiner is dan een muntstuk van twee euro, de schade vaak gerepareerd kan worden. Een ster zo groot als een twee euromunt direct in het bestuurders gezichtsveld, is dat vaak verplicht tot reparatie bij een APK keuring. Een ster of barst groter dan een muntstuk van twee euro is niet meer op te vullen met hars.

Plaatsen jullie originele ruiten?

De ruiten die wij plaatsen worden geplaatst met OEM-materialen, wat inhoudt dat deze voldoen aan de eisen zoals de autofabrikant deze heeft gesteld aan de ruit en de andere materialen die we nodig hebben voor een ruitvervanging.

Wat is de gemiddelde levertijd van ruiten?

Onze leveranciers bezorgen dagelijks de bestelde ruiten. Op het moment dat de ruit is besteld wordt in de meeste gevallen de volgende dag al geleverd. Hierdoor is de kans groot dat je op zeer korte termijn terecht kunt bij ons in de werkplaats

Krijg ik garantie op de uitgevoerde herstelwerkzaamheden?

Je krijgt levenslange garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Hierbij zijn de volgende voorwaarden van kracht:

  1. GlasGarage geeft garantie op autoruitreparaties die uitgevoerd zijn door middel van haar harsinjectiemethode. Verandert tijdens of na de reparatie de ster toch in een scheur of barst, dan zal de ruit alsnog moeten worden vervangen. Wij zullen dan bij vervanging van de ruit de kosten van de  sterreparatie crediteren. Mocht een ruit na vervanging stuk gaan door montagefouten, dan wordt deze kostenloos vervangen.
  2. GlasGarage geeft garantie op lekvrije montage die bij voor-, zij- of achterruiten is ontstaan, mits de sponning en rubber in goede conditie zijn. Indien dit niet het geval is, komen de herstelkosten voor rekening van de opdrachtgever/koper.
  3. GlasGarage geeft garantie op de door haar geplaatste voor-, zij- en achterruiten. Wanneer fabrieks- en/of montagefouten aantoonbaar zijn, wordt de ruit kostenloos door GlasGarage vervangen, mits de klachten niet veroorzaakt worden door externe factoren zoals bijvoorbeeld schade, steenslag of andere ongevallen.

Deze garantiebepalingen zijn persoonsgebonden en derhalve niet overdraagbaar.

Hoe lang duurt een reparatie of vervanging?

Het repareren van een ster kost 30 á 45 minuten. Je auto kan direct daarna weer rijden. Het vervangen van een ruit duurt ongeveer 1 uur, maar deze dient daarna nog 1 uur te drogen om de veiligheid in het verkeer te waarborgen.

Kunnen jullie extra ruitfunctionaliteiten (regensensor, camerasystemen etc.) terugplaatsen?

We zijn bekend met alle comfort en veiligheidssystemen. We kunnen daarvoor de juiste ruit selecteren en bestellen. Bovendien kunnen we deze plaatsen, de systemen aansluiten en, daar waar nodig, weer correct afstellen.

Kan ik bij GlasGarage Resuel vervangend vervoer krijgen?

In veel gevallen is het mogelijk om een leenauto te krijgen wanneer je niet op het ruitherstel kunt wachten. Daarnaast bieden de meeste vestigingen een haal- en brengservice aan. Mocht het bovenstaande niet mogelijk zijn, dan kan het herstel ook op locatie worden uitgevoerd via onze mobiele service.

Moet ik zelf aanwezig zijn wanneer de ruit op locatie wordt hersteld?

Je hoeft zelf niet aanwezig te zijn. Het is wel belangrijk dat de sleutels van het voertuig beschikbaar zijn en dat iemand van 18 jaar of ouder aanwezig is. Dit hoeft niet de bestuurder van de auto te zijn, maar deze persoon moet wel namens de eigenaar tekenbevoegd zijn.

Welke papieren moet ik meenemen naar de afspraak?

Op de groene kaart staan alle relevante gegevens, deze heeft dus onze voorkeur. Indien je slechts het kenteken, polisnummer en de naam van je verzekeringsmaatschappij hebt kunnen we de gewenste gegevens voor je opvragen.

Menu